Słowniczek

A
Audible - zmiana zagrywki ogłaszana przez rozgrywającego lub głównodowodzącego linią obrony. Stosowana wtedy, gdy uzna się, że jest nikła szansa na zakończenie powodzeniem ustalonej wcześniej zagrywki.

D
Deal ball (martwa piłka) - stan, w którym zawodnik będący w posiadaniu piłki opuścił z nią pole gry lub gdy został powalony na ziemię przez przeciwnika.
Down (próba) - drużyna ma cztery próby, by zdobyć co najmniej 10 jardów. Jeśli zdąży to zrobić np. w 2 lub 3 próbach, licznik się zeruje i ma kolejne maksymalnie cztery próby na zdobycie następnych dziesięciu jardów. Aż do zdobycia przyłożenia lub kopnięcia z pola.
Draft - sposób wybierania nowych zawodników do NFL.

E
End lines - linie wyznaczające końce boiska. Znajdują się za polami punktowymi (end zone).
End zone (pole punktowe) - prostokąty kończące boisko po jego węższych bokach, które służą do zdobywania przyłożeń (touchdownów).
Extra point (podwyższenie - 1 pkt) - kopacz (kicker) stara się tak uderzyć piłkę stojącą na ziemi, by ta przeleciała między słupkami bramki. To jedno z dwóch zagrań (obok two-point conversion), które wykonuje się tuż po zdobyciu przyłożenia.

F
Field goal - kopnięcie piłki z pola na bramkę przeciwnika dające 3 pkt. Jeśli odległość do bramki jest wystarczająca, by kopacz wkopnął piłkę między słupki bramki, można wykorzystać tę metodę zamiast wykonywać kolejne próby i walczyć o przyłożenie. Ten sposób stosuje się gdy nie ma czasu na zdobywanie jardów lub nie ma możliwości by zdobyć 10 jardów w czterech próbach.
Forward pass (podanie do przodu) - rzucenie piłki do kolegi z drużyny stojącego bliżej pola punktowego przeciwnika. To jeden ze sposobów (obok biegu z piłką) na rozegranie próby przy walce o zdobycie dziesięciu jardów.
Fumble - niezamierzone wypuszczenie piłki. Taką bezpańską piłkę może złapać każdy zawodnik obu drużyn i rozpocząć zdobywanie pola gry.

G
George S. Halas Trophy - nagroda dla zwycięzcy <link?>Konferencji NFC</link?>
Goal line - linia oddzielająca pole gry od pola punktowego (end zone).
Goalpost (słup) - bramka do futbolu amerykańskiego składa się z dwóch pionowych słupów połączonych dolną poprzeczką (zawieszoną na wysokości ok. 3 metrów).

H
Hash marks (linie kreskowe) - dwa rzędy krótkich kresek, które wyznaczają linie pojedynczych jardów. Między nimi lub bezpośrednio na nich rozpoczyna się każdą akcję.
Huddle - narada zawodników ustawionych w kręgu i przedstawienie rodzaju zagrywki przez rozgrywającego.

I
Incomplete pass (niepełne podanie) - do takiej sytuacji dochodzi w momencie kiedy piłka po prawidłowym podaniu do przodu dotknie ziemi zanim adresat ją złapie.
Interception (przejęcie) - sytuacja, w której zawodnik przechwytuje podanie przeciwnika. W konsekwencji futbolista, który ją złapał próbuje, biegnąc, zdobyć jak najwięcej jardów.


K
Kickoff (wykop) - metoda wprowadzania piłki do gry. Takie zagranie wykonuje zawodnik zwany kopaczem przy rozpoczęciu każdej z połów, po strzałach na bramkę, przyłożeniach i podczas rozpoczynania dogrywek. Z takiego zagrania nie można zdobyć punktów.


L
Lateral pass (podanie boczne) - podanie do kolegi z drużyny stojącego w tej samej linii lub cofniętego za zawodnika, który podaje piłkę.
Line of scrimmage (linia wznowienia) - linia zakończenia poprzedniej akcji. Rozpoczyna się z niej kolejną próbę.


N
NCAA - organizacja regulująca rozgrywki ligowe na szczeblu międzyuczelnianym m.in. w futbolu amerykańskim.

O
Out of bounds (poza boiskiem) - plac bezpośrednio przylegający do pola gry.

P
Play - określa się tak wszystkie czynności związane z wykonaniem danej próby.
Pro Bowl (oficjalnie: AFC-NFC Pro Bowl) - pokazowy mecz gwiazd ligi NFL. Obie drużyny składają się z wybranych futbolistów konferencji AFC i NFC. Pro Bowl jest organizowany od 1951 roku.
Pro Football Hall of Fame - galeria sławy. Instytucja w Canton (Ohio) powołana w 1963 roku. Powstała by uhonorować m.in. najwybitniejszych graczy i trenerów.
Punt - wykopnięcie piłki przez zawodnika zwanego punterem. Od kicka różni się tym, że piłka nie może leżeć na ziemi.


Q
Quarterback kneel - rozgrywający klęka na jedno kolano po otrzymaniu piłki, a przed podaniem. W ten sposób gra zostaje wstrzymana, a zegar dalej odlicza sekundy do końca meczu. To tzw. zagranie na czas znane również w innych dyscyplinach.

R
Rush - szarża zawodnika formacji defensywnej mająca na celu zmuszenie rozgrywającego do błędu przy podaniu piłki lub przeszkodzenie kopaczowi w uderzeniu na bramkę.

S
Sack - powalenie rozgrywającego na ziemię za linią wznowienia gry i przed podaniem przez niego piłki do przodu.
Sidelines (linie boczne) - linie wyznaczające dłuższe boki boiska. Należą one do pola gry. Tuż za nimi gromadzą się m.in. zawodnicy nie biorący aktualnie udziału w grze oraz trenerzy.
Snap - podanie piłki do tyłu przez środkowego między swoimi nogami w celu wznowienia gry, a zarazem rozpoczęcia akcji.
Super Bowl - mecz finałowy National Football League (NFL).
SuperFinał (wcześniej Polish Bowl) -  mecz finałowy najwyższej klasy rozgrywkowej Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego.


T
Tackle (szarża) - działanie mające na celu wypchnięcie przeciwnika niosącego piłkę poza boisko lub powalenie go na ziemię w celu zakończenia akcji biegowej rywali.
Touchback - sytuacja, w której piłka przekracza end zone w wyniku kicka, punta lub interception w polu punktowym.
Touchdown (przyłożenie) - wbiegnięcie z piłką w pole punktowe lub podanie jej do zawodnika znajdującego się w polu punktowym. Zdobywa się wtedy 6 pkt. Po takiej akcji można zastosować podwyższenie (1 pkt) lub two-point conversion (2 pkt).
Turnover - strata piłki na korzyść przeciwników spowodowana nieudanym wykonaniem czwartej próby, fumble lub interception.
Two-point conversion (podwyższenie - 2 pkt) - po zdobyciu przyłożenia formacja ofensywna ustawia się na linii 2. jardu i próbuje przenieść piłkę w pole punktowe rywali. Zagranie to można wykonywać zamiennie z podwyższeniem za jeden punkt.


W
Wild card (dzika karta) - dopuszczenie do fazy play-off drużyn, które nie spełniają podstawowych warunków awansu. W NFL są to drużyny mające najlepszy dorobek spośród zespołów, które nie wygrały swoich <link?>konferencji</link?>.

Y
Yard lines - linie przecinające pole gry co pięć jardów.